Moş Crăciun nu iubeşte islamul?

Ieri seară am zis STOP!

M-am săturat să citesc diferite păreri, studii şi lucrări despre islam. A venit momentul să văd eu cu ochii mei, de la cap la coadă, cuvântul lui Allah şi să gândesc eu cu mintea mea. Am un bagaj suficient de cunoştinţe religioase încât să şi înţeleg ce scrie acolo şi poate, dacă am timp, să fac un studiu comparativ între cele 3 religii monoteiste. -rel. mozaică, creştinism şi islam-

– Moşule, adu-mi o copie a Coranului!

Ce poate fi mai frumos decât să citeşti de Crăciun, când serbăm Naşterea Domnului, Coranul?

Cu părere de rău îţi spun că Moşu’ nu există, altfel cum se explică faptul că dimineaţă nu m-am trezit cu ea (cartea) pe birou?

Am luat problema în propriile mâini şi am căutat în librăriile virtuale Coranul, pentru că cică e mai ieftin, şi am găsit 3 … adică aceeaşi carte, dar sub 3 coperţi diferite şi trei doctori, de suflete, ce s-au ocupat de traducerea cărţii din arabă în română. Preţul era în zona a 40 lei + 8 transportul!

La moschee nu-i ca la biserică, nici un suvenir pus la vânzare, dar măcar am aflat care este traducerea optimă în română, adică cea sub peniţa domnului dr. Silvestru Octavian Isopescul, apărută îniţial în 1912 la Cernăuţi!

Plin de informaţii am fugit la librăria din centru … mare şi plină de rafturi burduşite de cărţi lucioase. Arunc o privire, mă bag între două rafturi ridicate până la cer şi-mi dau seama că nici o şansă s-o găsesc singur. Mă întorc la casă şi mă adresez doamnei tunsă scurt ce sorta câteva pixuri viu colorate:

– Aveţi Coranul?

– De cine e scrisă?

– !? Ă? Adică, poftim? … Păi de profetul Mahomed!?

Îi urmez direcţia degetului şi ajung în zona mistică a librăriei. Biblia, Mica Biblie, Exegeză la … Biblie!

– Coranul?

– … copertă verde …

– Nu-i!

– Vă aduc una din spate!

Lucioasă, coperţi cartonate, foi albe şi cu mozaic pe marginea paginilor. 24 lei! Da, 24 de lei! An ediţie: 2006. Coranul propriu-zis începe la pagina 60, până acolo sunt date despre lumea arabă politeistă, despre viaţa lui Mahomed, despre Islam şi despre Coran.

Multe lucruri le ştiam, adică toate. Că Mahomed suferea de epilepsie şi avea foarte des crize sau că n-a fost un vitez şi că şi-a luat o soţie în vârstă de numai 10 ani, chiar nu-s noutăţi pentru mine. Eu vreau să văd cu ochii mei cât s-a putut inspira Mahomed din creştinism! Pe scurt: mult spre foarte mult!

Acum sunt la pagina 60! Mă duc să citesc … sper ca până duminică s-o termin că n-are multe pagini ~400, plus că se parcug uşor!

Pe data de 23 decembrie va fi un festival de Crăciun şi participă copiii mei! Mi-a plăcut, i-am obligat, l-au învăţat şi acum le place şi lor!


Stefan Hrusca – Deschide nana usile

Da, chiar de fetele au 18 – 19 ani, tot îşi fac timp pentru colinde! 😀

13 thoughts on “Moş Crăciun nu iubeşte islamul?

  1. Te văd pasionat de ocultism ca şi mine. Mereu să Cunoştii, mereu să Ştii, mereu să fii conştient de prezenţa ta, şi să ai un anumit nivel de cunoaştere. Biblia precum
    Coranul sunt simple cărţi. Noi suntem Divini şi noi putem face singuri orice minune vrem. Ideea este că nu ştim. Citeşte articolul de pe blogul ăsta împreună cu alte articole mişto şi ia-i la rând blogroll-ul să vezi cât de puţin ştim despre noi. Doar că îţi trebuie timp şi să-ţi laşi mintea deschisă. Informaţiile nu sunt accesibile oricui.

  2. Da, asa este tradus, dar prietenii tai musulmani ar fi trebuit sa stie ca Allah este, in religia islamica, Dumnezeu. Esti constient de cat de bizar suna ce zic prietenii tai, nu? E ca si cum crestinii ar trebuie sa foloseasca exclusiv termenul de Iahve sau Iehova sau poate „Cel ce este!”, precum e in Scripturi. Ar fi multe de zis … pentru un necredincios ca mine, asa cum m-ar precepe prietenii tai, e prea putin important lucrul asta … sa inteleg eu esenta si e suficient! 🙂

    P.S. Vezi cum totul tine de perceptie? Eu, crestin fiind, i-as numi pe ei pagani! 😀

  3. traducerea aia lui Isopescu nu e cea in care in loc de „Allah” e scris „Dumnezeu”? Daca da, doi prieteni musulmani mi s-au plans de ea, ca cica nu e deloc ok sa traduci Allah prin Dumnezeu.

  4. @Ionut: Traducerea Qur’an-ului nu este considerata de catre exegeti ca fiind relevanta. Totusi, eu ti-as fi recomandat traducerea de George Grigore. Daca esti pasionat de hermeneutica, stii cat de multa poate influenta intelesul textul si schimbarea unei virgule, dar’mite a unui cuvant. Interdictia traducerii se leaga si de ideea ezoterica a sfintentiei cuvantului in sine, de ideea de vocabula purificatoare a sufletului. Pe youtube sunt cateva filmulete despre sufitii care practica dhikr- sacra repetare continua a numelui divin ce duce la o stare de puritate mentala. Se poate observa usor si o similitudine intre dhikr si vedicele mantre.

    Au existat crestini care au acuzat islamismul de a fi o simpla erezie crestina. Treaba e mai complexa de atat (asa si iudaicii considera crestinismul o erezie mozaica) si necesita o cercetare extrem de grijulie. Exagerand, am putea spune ca toate sunt erezii a ceea ce este cunoscut sub numele de religie primordiala.

    Dar hm, de ce n-a fost Muhammad viteaz? Apreciez insa faptul ca ai spus ca s-a casatorit, nu ca a facut sex cu o minora si ca nu te-ai grabit sa arunci acuzatia de analfabetism, fapt irelevant in cazul revelatiilor, a se vedea inclusiv analfabetismul lui Petrache Lupu de la Maglavit, cel la fel de gangav ca Moise. Probabil stii conceptiile (n-as zice ca mai bune) din Evul Mediu despre casatorie ca demers strategic si conventie.

    @petrică: Simbolurile pe care le poarta in el, fac hornul sa ascunda iezii cei mici de lupi si sa actioneze ca ”poarta stelara” prin care patrund cadourile. Hornul este pragul sfant al casei, cel in care casa se uneste cu Cerul…

    @Moroi: Pentru cautatorul Sacrului, desconsiderarea unor scrieri ce contin revelatii precum Biblia sau Qur’an-ul , in favoarea unei cautari reduse la cautarea numita ”interioara” (la care chiar aceste texte indeamna, fara insa a o supraestima, cunoscuta fiind ”batranilor” aparenta obiectivitate din ”tinerete”, ce duce la false concluzii personale), nu este deloc o optiune inteleapta.

  5. Imi place mult commentul, dar mult de tot …

    Un singur lucru vreau sa spun si sper sa nu supar pe cineva, in special pe tine …

    Mahomed nu a avut o viata exemplara, morala, incat sa poata fi considerat intemeietorul unei religii. Dupa cum am mai spus undeva, daca vrem sa fim rautaciosi am putea spune ca nici macar nu e o religie, ci mai mult o filosofie politica. Tot ceea ce tine de tipicul cultic e ori luat de la gnostici sau crestini completat cu lucruri din religia veche araba politeista.

    Ce zic eu cred ca-s fapte unanim acceptate de catre toti cei cu un gram de cultura generala. Un singur lucru pot spune ca nu-mi place la religia islamica, faptul ca sunt in anul 2010, dar traiesc dupa reguli din sec XIV. Eu inteleg ca poate e inevitabil si fiind o religie mai noua acum e vremea ‘Evului lor mediu’ cu perioada inchizitie cu tot, dar chiar nu pot deschide ochii si vedea ca unele lucruri sunt inacceptabile.

    Ma refer strict la partea de invatatura legata de morala, traitul in societate, familie & co! 🙂

    Un clip interesant si bun de vazut:

  6. Exista un miez al moralei care este universal si niste ramificatii care sunt locale sau temporale. Nici Moise nu e tocmai moral din punct de vedere crestin cand ucide 3000 de oameni in fata vitelului de aur, dar e o lectie despre sacrificarea unei parti pentru salvarea intregului, o ”amputare” daca se poate spune asa. Ca Muhammad este un mistic preocupat intens de politica, aceasta este evident. Una insa nu o anuleaza logic pe cealalta, decat in viziunea secularizata a totalei separari a religiei de stat. O auto-impovarare a spiritualitatii cu niste atributii politic-administrative nu este de dorit, a se vedea consecintele din cadrul Bizantului, dar ruperea politicului de spiritual, in contextul in care se pleaca de la ideea omniprezentei Sacrului, acceptata de toti practicantii unei mari religii (cand zic mare nu ma refer neaparat la numarul de adepti, ci la radacinile ancorate in Traditia Lumii- nu aia care zice sa iti bati femeia cu lemnu’ dupa ce ai pierdut la table, ci cea care porneste de la contemplatie), este lipsita de sens si are consecinte care cocheteaza cu grotescul tot atat de bine precum extremismul religios, acel puritanism care nu are nimic in comun cu puritatea. Legat de tipicul cultic si noi am luat destule de la religiile vecine predecesoare, nu mai are rost cred sa pomenesc de unde vine termenul de ”mitra” si altele. Ideea ezoterica isi cauta ”vesminte” cat mai potrivite in ce gaseste in domeniul exoteric, in cazul ca nu are deja un exoterism solidificat in jurul sau. Dupa cum se poate remarca, indicatiile exoterice din Biblie sunt destul de putine, de aici si conciliile care au avut loc. A acuza o religie de furt de la alta este oarecum lipsit de sens, in fond, o religie tanara se vrea o restaurare sau o imbunatatire a uneia vechi, nu ceva la care sa primeze originalitatea in dauna Adevarului.

    Partea doua ii o mare problema a lor, extrem de ciudata avand in vedere prin sec VI-VII, in timpul Abbasizilor, dintre care s-a remarcat atat Motanul Indrumator sau altfel zis Harun Al-Rasid erau o civilizatie extrem de infloritoare. Cred ca radicalismul multora dintre ei (si aici nu e vorba de o aplicare medievala a preceptelor Qur’an-ului, caci ei in Evul Mediu stateau bine cu civilizatia, iar Qur’an-ul ca si Biblia si ca orice text sacru, are pasaje al caror sens scos din context difera total de cel al unei exegeze complete – unele, care tin de laturi exoterice, trebuie chiar gandite doar in contextul lor spatio-temporal, ori in orice caz, in unul similar) este de cautat undeva intre acea ciclicitate a fazelor unei religii la care faci si tu referire in ultimul post si reactia de aparare a unui organism asaltat de cei care oficial sunt reprezentantii unei alte religii si neoficial propagatorii societatii de consum.

    Despre statutul femeii in Islam: nu e peste tot acelasi, dupa cum variaza interpretarile privind felul in care femeile nu trebuie sa starneasca poftele. Da, in unele locuri masura este intrecuta cu mult, dar musulmanii au aratat (din pacate, mai ales in trecut) ca pot percepe femeia si ca pe indreptatita a unei libertati mult mai mare, la care, in unele tari insa, se renunta tot mai mult. Si aici nu este vorba doar de intens mediatizatul Iran (din considerente economico-politice), dar si de o Arabie Saudita, desi mai dura mult mai putin acuzata fiindca economic nu face mofturi cand vine vorba de interesele americane. Tot asa, carti ale unor autoare care descriu traume petrecute in familii extremiste, traume ce dau nastere in Occident la generalizari si la ideea stupida (permis sa-mi fie sa o caracterizez astfel) a interventiei directe (militare adicatelea) de ”eliberare”, sunt intens mediatizate, iar numele unor personalitati feminine din Europa, care din varii motive (in special, o ”cearta” cu Vestul) au trecut la Islam, precum scriitoarea de origine elvetiana Isabelle Eberhardt, sunt evitate de mass-media.

  7. Din ce am vazut eu, cat am fost student, s-au facut diverse seminarii intre reprezentatii celor 3 mari religii monoteiste, la care au participari oameni destepti si ponderati, nici excesiv de piosi, dar nici din cei ce incearca sa rationalizeze totul. E un lucru ok, mai ales ca in Constanta e o comunitate bogata de turci si tatari, ba chiar sid e arabi veniti la studii (in special la medicinia) si a fost placut sa vezi cate lucruri sunt comune … asa din ochi as zice ca cele de le leaga sunt mai multe decat cele de le separa, adica nu ca mai multe, foarte multe! 🙂

    Din pacate, fiecare reprezentant ale celor 3 religii nu este un purtator de cuvant unanim acceptat, asta pentru ca fiecare dintre cele 3 are o ramificatie exagerat de stufoasa. Ciudat e ca nu numai la cestini e asa, acolo unde se aflta tot felul de confesiuni crestine, culte crestine & co, ci si la celelalte 2 … deci pana a se ajunge la un conses, fiecare dintre cele 3 trebuie sa-si rezolve problemele din interiori.

    Pana la inceperea celul de al II lea Razboi Mondial, miscarea ecumenica chiar era una importanta, iar Biserica Ortodoxa din Romania era liantul dintre Biserica Catolica si cele rasaritene, asta probabil si pentru ca era singura tara latina ortodoxa. Atunci s-a semnat si cu biserica din UK, cea ce este putin despartita de Roma, probabil stii de ce … la ei regele/regina este capul bisericii si nu accepta conducerea de la Roma, asta nefacandu-i exclusi din catolicism ci doar ignorati! Aaaa in hartiile semnate se prevedea ca tainele facute de catre ei si de catre Biserica Catolica in general sunt perfect valabile si acceptate de catre ortodocsi, dar a venit razboiul si dupa comunismul si s-a sistat totul. Ba au aparut mii de secte crestine, si sa nu uitam si de Biserica greco-catolica, ei trecand la unirea cu Roma din propria initiativa, fiind acum o struto-camila 🙂

    Un lucru ce nu l-am inteles la primul tau comment. Pai cum sa nu fie tradus Coranul? Este ilogic! Ok, eu inteleg ca-i in versuri si e imposibil sa fie tradus in alte limbi si sa rimeze tot si da, o virgula poate schimba sensul, dar in cazul Bibliei cum s-a reusit? Biblia e tradusa in toate limbile pamantului si nu asta a fost motivul aparitiei interpretarilor gresite. Chiar de ramanea in greaca sau aramaica si citeau 2, unul poate o percepea diferit.

    Acum, islamul, legat de traducerea Coranului pe care zici ca nu o accepta este in perioada sex XVII – XVIII europa de vest, lucru ce a dus la aparitia reformatorilor. Asa era si atunci in biserica catolica, cand doar clerul avea voie sa citeasca scripturile, ele fiind in latina, ca sa nu zic ca din Portugalia pana in Ungaria, in toate tarile catolice, slujbele se oficiau in latina. Cati credinciosi crezi ca intelegeau pe la 1800 despre ce zice popa in latina? Luther, Calvin & co au cerut lucrul asta si l-au si facut .. ca au cazut in alta extrema a fost raspunsul lor la abuzurile bis. catolica si era previzibil.

    Eu ca om ce vreau sa trec la islam, de nationalitate romana, sau olandeza sau columbiana, cum pot sa aflu ce spune Mahomed? Va trebui sa invat araba la un nivel intr-atat de avansat incat sa inteleg? Eu om simplu cu 8 clase, dulger, sudor, economist o sa ma chinui cu Coranul in araba?

    Eu am priteni musulmani care nu stiu cum Allah l-a creat pe om si cum de ingerii buni sunt rai … si asta nu 1 sau 2 persoane ci suficienti incat sa zic ca o buna parte din musulmanii din tari unde predomina alte religii n-au nici cea mai vaga idee. Toti zica ca bunicii au Coranul pe acasa in araba si cam atat .. pai cine sa-l citeasca?

    In aceeasi situatia probabil ar fi si crestini aflati in Egipt, desi poate ei au mai auzit de „povestea cu marul” de Moise si Rastignirea lui Iisus!

  8. Poi asta cu traducerea Qur’an-ului n-o spun eu. O spun ei. Ii cam treaba lor cum vor sa faca prozeliti, teoretic insa, apropierea de Islam nu incepe prin studiul textului sacru, ci prin rezonarea cu aspectele exterioare ale religiei, prin cunoasterea comunitatii. Desigur, nici un musulman n-o sa blameze pe un recent adept ca a citit o traducere din Qur’an inainte, de curiozitate, dar in lumea musulmana nu se admite o exegeza pe baza textului scris in alta limba decat araba.

    Si ei au cele doua mari ramificatii, sunnitii si siitii, a caror disputa pleaca de la desemnarea sau nu a unui succesor de catre Muhammad. Suna similar cu chestiunea cu Petru? Eh, cam da.

    Dar as zice ca totusi nu au atatea secte precum crestinismul, iar unele pe care le au sunt de fapt perpetuari ale unor culte preislamice in sanul Islamului, nu devieri ce pleaca de la o interpretare cu pretentii de reforma. E posibil, dar nu obligatoriu sa li se intample ce s-a intamplat catolicismului, depinde si de potrivirea cu ”solul” a unei religii. Fondul lor e altfel. Sunt si destui musulmani care au araba ca limba materna si nu prea cunosc Qur’an-ul, caci araba coranica nu e chiar araba din ziare. La musulmanii de rand accentul cade, sau se considera ca trebuie sa cada, pe trairea ritualului.

    p.s. : O zona de intalnire a dialogurilor religioase crestin si islamic, fara teluri utopice sau distopice mai bine zis, este Universitatea Saint Joseph din Beirut care din ’77 are un Institut de Studii Islamo-Crestine, pe unde a trecut si parintele Andrei Scrima.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *