Cetățile de scăpare

Cetățile de scăpare erau niște cetăți special în vechiul Israel. Potrivit legii talionului, cel ce ucidea un om, trebuia să plătească cu propria viață crima săvârșită.

Să plătească suflet pentru suflet, ochi pentru ochi, dinte pentru dinte, mână pentru mână, picior pentru picior, arsură pentru arsură, rană pentru rană, vânătaie pentru vânătaie.

Iesire 21, 23-25

Existau însă și unele cazuri în care cineva săvârșea o crimă în mod involuntar, din greșeală. Pentru cel care săvârșea o astfel de crimă, fără voia lui, legea prevedea posibilitatea de a scăpa de răzbunarea sângelui prin refugierea la Altarul Domnului, loc unde era în afară de pericol, până ce judecătorii terminau de cercetat cazul.

Cum însă Altarul Domnului era numai în Templul din Ierusalim, s-a pub problema stabilirii unor localități (cetăți) care să dobândească statutul de cetăți de refugiu (azil), pentru astfel de cazuri. Cetățile de acest gen au fost șase, trei dintre ele aflându-se în partea de răsărit (est) a Iordanului, iar alte trei în partea de apus (vest) a Iordanului. De fiecare parte a Iordanului, cele trei cetăți erau așezate în partea de nord, la mijloc și în partea de sud a țării.

Numerii – Capitolul 35

9. A grăit Domnul cu Moise şi a zis:
10. „Spune fiilor lui Israel şi le zi:
11. Când veţi trece peste Iordan, în pământul Canaan, să vă alegeţi cetăţile care au să vă fie cetăţi de scăpare, unde să poată fugi ucigaşul care a ucis om fără să vrea.
12. Şi vor fi cetăţile acestea loc de scăpare de cel ce răzbună sângele vărsat, ca să nu fie omorât cel ce a ucis, înainte de a se înfăţişa el în faţa obştii la judecată.
13. Cetăţile pe care trebuie să le daţi ca cetăţi de scăpare, să fie şase.
14. Trei cetăţi să daţi de astă parte de Iordan, şi trei cetăţi să daţi în pământul Canaan; acestea trebuie să fie cetăţile de scăpare.
15. Aceste cetăţi să fie, şi pentru fiii lui Israel şi pentru străini şi pentru cei strămutaţi la voi, loc de scăpare; acolo să fugă ucigaşul fără voie.
16. Dacă cineva a lovit pe altul cu o unealtă de fier şi acela a murit, acesta este ucigaş şi ucigaşul trebuie omorât.
17. Dacă cineva a lovit cu piatră pe altul şi acela a murit, acesta este ucigaş şi ucigaşul trebuie omorât.
18. Sau dacă cu o unealtă de lemn, cu care se poate pricinui moartea, l-a lovit aşa încât acela a murit, acesta este ucigaş şi ucigaşul trebuie dat morţii.
19. Răzbunătorul sângelui vărsat poate să ucidă pe făptaş îndată ce-l întâlneşte.
20. Dacă cineva izbeşte pe altul din ură, sau cu gând rău aruncă asupra lui ceva, aşa încât acela moare, sau din duşmănie îl loveşte cu mâna, aşa încât acela moare,
21. Cel ce a lovit trebuie dat morţii, că este ucigaş, şi răzbunătorul sângelui vărsat poate ucide pe ucigaş îndată ce-l va întâlni.
22. Dacă însă cineva izbeşte pe altul din nebăgare de seamă, fără duşmănie,
23. Sau aruncă ceva asupra lui fără gând rău, sau vreo piatră a rostogolit asupra lui fără să-l vadă şi acela moare, iar el nu i-a fost duşman şi nu i-a dorit răul,
24. Atunci obştea trebuie să judece între ucigaş şi răzbunătorul sângelui vărsat după aceste rânduieli;
25. Şi obştea trebuie să izbăvească pe ucigaş din mâinile răzbunătorului sângelui vărsat, şi să-l întoarcă obştea în cetatea lui de scăpare, unde a fugit el, ca să trăiască acolo până la moartea marelui preot, care este miruit cu mir sfinţit.
26. Dacă ucigaşul va ieşi peste hotarele oraşului de scăpare, în care a fugit,
27. Şi-l va găsi răzbunătorul sângelui vărsat, în afară de hotarele cetăţii lui de scăpare, şi va ucide pe ucigaşul acesta răzbunătorul de sânge, acesta nu va fi vinovat de vărsare de sânge,
28. Pentru că acela trebuie să şadă în oraşul său de scăpare până la moartea marelui preot; iar după moartea marelui preot trebuie să se întoarcă ucigaşul în pământul său de moştenire.
29. Aceasta să vă fie rânduiala legiuită în neamul şi în toate locaşurile voastre.
30. Dacă cineva va ucide om, ucigaşul trebuie ucis după cuvintele martorilor, dar pentru a osândi la moarte, nu este de ajuns un singur martor.
31. Să nu luaţi răscumpărare pentru sufletul ucigaşului care este vinovat morţii, ci să-l omorâţi.
32. Să nu luaţi răscumpărare pentru cel ce a fugit în oraşul de scăpare, ca să-i îngăduiţi să locuiască în pământul său, înainte de moartea marelui preot.
33. Să nu spurcaţi pământul pe care aveţi să trăiţi; că sângele spurcă pământul şi pământul nu se poate curăţi în alt fel de sângele vărsat pe el, decât cu sângele celui ce l-a vărsat.
34. Să nu spurcaţi pământul pe care trăiţi şi în mijlocul căruia locuiesc Eu; căci Eu, Domnul, locuiesc între fiii lui Israel”.

Deuteronomul – Capitolul 19

2. Atunci să-ţi alegi trei cetăţi în ţara ta pe care Domnul Dumnezeul tău ţi-o dă în stăpânire.
3. Să-ţi faci drum şi să împarţi în trei părţi tot pământul tău pe care ţi-l dă Domnul Dumnezeul tău de moştenire. Acelea vor sluji ca loc de scăpare oricărui ucigaş.
4. Şi iată care ucigaş va fugi acolo şi va trăi: cel ce va ucide pe aproapele său fără voie şi fără să-i fi fost vrăjmaş nici cu o zi, nici cu două înainte;
5. Cel ce se va duce cu aproapele său în pădure să taie lemne şi, învârtind mâna sa cu toporul, ca să taie un copac, va sări toporul din coadă şi va lovi pe aproapele şi acela va muri, acesta să fugă în una din aceste cetăţi ale tale, spre a scăpa cu viaţă,
6. Ca răzbunătorul sângelui, în aprinderea inimii lui, să nu se mânie pe ucigaş şi să nu-l ajungă pe acesta, dacă va fi lung drumul, şi să nu-l ucidă, întrucât nu este vinovat de moarte, pentru că nu i-a fost vrăjmaş nici cu o zi, nici cu două înainte.
7. De aceea ţi-am dat eu poruncă şi ţi-am zis: Alege-ţi trei cetăţi.

16 thoughts on “Cetățile de scăpare

  1. Va multumesc. Iar ca un amanunt, „razbunatorul sangelui” nu era un membru al familiei victimei, ci din familia agresorului. Astfel, daca cineva lua viata unei persoane (fie ca voit sau accidental) cineva din familia lui (tatal, fratele mai mare) va fi cel care-l va „vana” si omora pentru a sterge rusinea adusa asupra familiei.

  2. hai ca iti zic eu una mai misto. vine lot in sodoma si spune ca ba pacatosilor, venim sa va crestinizam. aia zic dute ba iesi afara din cetatea noastra.
    vine lot cu niscava ingeri si o arde ca el e sefu trimis de dzeu.

    se aduna toti cetanii din sodoma sa ii arate lu ala care-i sefu prin metoda araba de dezonorare, viol si moarte prin bataie.

    lot o arde ca nu ba, luati fetele mele virgine(foarte curajos). il leaga pe lot astia si cetatenii hetero fut ingerii.

    dumnezeu se supara si sodoma si gomora sunt inghitite de foc si pucioasa (lol, vulcan).

    2000 de ani in trecut : dzeu s-a suparat pe ei ca i-au dezonorat ingerii.
    2000 de ani mai tarziu : herpa derpa gay satanisti toti.

    😆

  3. Lot era in Somoda si nu vroia sa crestineze pe nimeni pentru ca, crestinismul a inceput odata cu Hristos, adica la niste sute de ani dupa evenimentul povestit de tine atat de colorat.

    Gresit. N-ai citit de unde trebuie. Ingerii cu o lumina i-au orbit pe cei din Sodoma, iar Lot nu a patit nimic, ingerii nici atat.

    Intelegi ca ingerii n-au patit nimic si ca n-a fost pe vremea lui Hristos? Multumesc.

  4. esti capcaun.

    Capitolul 19
    1. Cei doi Îngeri au ajuns la Sodoma seara, iar Lot şedea la poarta Sodomei. Şi văzându-I, Lot s-a sculat înaintea Lor şi s-a plecat cu faţa până la pământ
    2. Şi a zis: „Stăpânii mei, abateţi-vă pe la casa slugii Voastre, ca să rămâneţi acolo; spălaţi-Vă picioarele, iar dimineaţă, sculându-Vă, Vă veţi duce în drumul Vostru”. Ei însă au zis: „Nu, ci vom rămâne în uliţă”.
    3. Iar el I-a rugat stăruitor şi S-au abătut la el şi au intrat în casa lui. Atunci el Le-a gătit mâncare, Le-a copt azime şi au mâncat.
    4. Dar mai înainte de a Se culca Ei, sodomenii, locuitorii cetăţii Sodoma, tot poporul din toate marginile; de la tânăr până la bătrân, au înconjurat casa,
    5. Şi au chemat afară pe Lot şi au zis către el: „Unde sunt Oamenii, Care au intrat să mâie la tine? Scoate-I ca să-I cunoaştem!”
    6. Şi a ieşit Lot la ei dinaintea uşii şi, închizând uşa după dânsul,
    7. A zis către ei: „Nu, fraţii mei, să nu faceţi nici un rău.
    8. Am eu două fete, care n-au cunoscut încă bărbat; mai degrabă vi le scot pe acelea, să faceţi cu ele ce veţi vrea, numai Oamenilor acelora să nu le faceţi nimic, de vreme ce au intrat Ei sub acoperişul casei mele!”
    9. Iar ei au zis către el: „Pleacă de aici! Eşti un venetic şi acum faci pe judecătorul? Mai rău decât Acelora iţi vom face!” Şi repezindu-se spre Lot, se apropiară să spargă uşa.
    10. Atunci Oamenii aceia, care găzduiau în casa lui Lot, întinzându-Şi mâinile, au tras pe Lot în casă la Ei şi au încuiat uşa;
    11. Iar pe oamenii, care erau la uşa casei, i-au lovit cu orbire de la mic până la mare, încât în zadar se chinuiau să găsească uşa.
    12. Apoi au zis cei doi Oameni către Lot: „Ai tu pe cineva din ai tăi aici? De ai fii, sau fiice, sau gineri, sau pe oricine altul în cetate, scoate-i din locul acesta,
    13. Că Noi avem să pierdem locul acesta, pentru că strigarea împotriva lor s-a suit înaintea Domnului şi Domnul Ne-a trimis să-l pierdem”.
    14. Atunci a ieşit Lot şi a grăit cu ginerii săi, care luaseră pe fetele lui, şi le-a zis: „Sculaţi-vă şi ieşiţi din locul acesta, că va să piardă Domnul cetatea”. Ginerilor însă li s-a părut că el glumeşte.
    15. Iar în revărsatul zorilor grăbeau îngerii pe Lot, zicând: „Scoală, ia-ţi femeia şi pe cele două fete ale tale, pe care le ai, şi ieşi, ca să nu pieri şi tu pentru nedreptăţile cetăţii!”
    16. Dar fiindcă el zăbovea, îngerii, din mila Domnului către el, l-au apucat de mână pe el şi pe femeia lui şi pe cele două fete ale lui
    17. Şi, scoţându-l afară, unul din Ei a zis: „Mântuieşte-ţi sufletul tău! Să nu te uiţi înapoi, nici să te opreşti în câmp, ci fugi în munte, ca să nu pieri cu ei!
    18. Iar Lot a zis către Dânşii: „Nu, Stăpâne!
    19. Iată sluga Ta a aflat bunăvoinţă înaintea Ta şi Tu ai făcut milă mare cu mine, mântuindu-mi viaţa; dar nu voi putea să fug până în munte, ca să nu mă ajungă primejdia şi să nu mor.
    20. Iată cetatea aceasta este mai aproape; să fug acolo şi să mă izbăvesc. Ea e mică şi-mi voi scăpa acolo viaţa prin Tine!”
    21. Şi i-a zis îngerul: „Iată, îţi cinstesc faţa şi-ţi împlinesc acest cuvânt, să nu pierd cetatea despre care grăieşti.
    22. Grăbeşte dar şi fugi acolo; că nu pot să fac nimic până nu vei ajunge tu acolo!” De aceea s-a şi numit cetatea aceea Ţoar.
    23. Când s-a ridicat soarele deasupra pământului, a intrat Lot în Ţoar.
    24. Atunci Domnul a slobozit peste Sodoma şi Gomora ploaie de pucioasă şi foc din cer de la Domnul
    25. Şi a stricat cetăţile acestea, toate împrejurimile lor, pe toţi locuitorii cetăţilor şi toate plantele ţinutului aceluia.
    26. Femeia lui Lot însă s-a uitat înapoi şi s-a prefăcut în stâlp de sare.

  5. Pai tu imi dai sa inteleg contextul citind din Coran care e o carte scrisa la +600 de ani dupa biblie si la 2000 de ani dupa cartea in care este scrisa intamplarea cu Lot? Este dovedit stiintific ca prima carte a Bibliei, Iesirea, este scris cu ~1400 ani inainte de Hristos.

    Te rog frumos, nu-mi insulta inteligenta aratandu-mi ceva de pe wikipedia unde putea scrie orice Gog, si mai grav, citand niste chestii scrise de altii Gogi, recte musulmanii, care la inceput erau considerati o secta crestina pana a deveni marea religie a islamului.

  6. omor din culpa. 😉

    De ex daca mergi cu masina, si fara dorinta de a omora pe cineva cum a facut fiul senatoarei Placinta, dai peste un om si-l omori. Sau accident la vanatoare sau il omori pe vecin pentru ca ai uitat gazul pornit si a bubuit blocul.

    „22. Dacă însă cineva izbeşte pe altul din nebăgare de seamă, fără duşmănie,
    23. Sau aruncă ceva asupra lui fără gând rău, sau vreo piatră a rostogolit asupra lui fără să-l vadă şi acela moare, iar el nu i-a fost duşman şi nu i-a dorit răul,”

    „5. Cel ce se va duce cu aproapele său în pădure să taie lemne şi, învârtind mâna sa cu toporul, ca să taie un copac, va sări toporul din coadă şi va lovi pe aproapele şi acela va muri”

  7. @ionut : baaaa, traditiile arabe erau inainte de muhammad. ala doar a inventat o religie ca sa inlocuiasca zeii pagani. asta cu mai multe neveste, pedepse, viol si etc erau dinainte, ala doar a spus ca zeul lui le-a inventat pe toate si ia convins pe toti.

  8. Dar in exemplul de fata, cu Lot, intamplarea a fost adusa de Mahomed de la evrei, deci nu e credibila sursa islamica ce e „imbunatatita”. Ingerii n-au fost violati ca sunt ingeri si nu asta a fost motivul distrugerii celor doua cetati.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *